Ústavní zákon České národní rady ze dne 16.
prosince 1992
Ústava České republiky
ze dne 16. prosince 1992
Česká národní rada se usnesla na tomto ústavním
zákoně
Preambule
My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem
dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti
československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou
republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a
svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří
jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči
celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k
lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást
rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně
střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní
bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního
státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců
přijímáme tuto Ústavu České republiky
Hlava první
Základní ustanovení
Článek 1 Česká republika je svrchovaný,
jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a
svobodám člověka a občana.
Článek 2 (1) Lid je zdrojem veškeré
státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné,
výkonné a soudní. (2) Ústavní zákon může stanovit, kdy lid
vykonává státní moc přímo. (3) Státní moc slouží všem občanům a
lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které
stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem
zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.
Článek 3 Součástí ústavního pořádku
České republiky je Listina základních
práv a svobod.
Článek 4 Základní práva a svobody jsou
pod ochranou soudní moci.
Článek 5 Politický systém je založen na
svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran
respektujících základní demokratické principy a odmítajících
násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů.
Článek 6 Politická rozhodnutí vycházejí
z vůle většiny vyjádřené svobodným hlasováním. Rozhodování většiny
dbá ochrany menšin.
Článek 7 Stát dbá o šetrné využívání
přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.
Článek 8 Zaručuje se samospráva
územních samosprávných celků.
Článek 9 (1) Ústava může být doplňována
či měněna pouze ústavními zákony. (2) Změna podstatných
náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná. (3)
Výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění neho ohrožení
základů demokratického státu.
Článek 10 Ratifikované a vyhlášené
mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách,
jimiž je Česká republika vázána, jsou bezprostředně závazné a mají
přednost před zákonem.
Článek 11 Území České republiky tvoří
nedílný celek, jehož státní hranice mohou být měněny jen ústavním
zákonem.
Článek 12 (1) Nabývání a pozbývání
státního občanství České republiky stanoví zákon. (2) Nikdo
nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství.
Článek 13 Hlavním městem České
republiky je Praha.
Článek 14 (1) Státními symboly České
republiky jsou velký a malý státní znak, státní barvy, státní
vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní
hymna. (2) Státní symboly a jejich používání upraví zákon.
Hlava druhá
Moc zákonodárná
Článek 15 (1) Zákonodárná moc v České
republice náleží Parlamentu. (2) Parlament je tvořen dvěma
komorami, a to Poslaneckou
sněmovnou a Senátem.
Článek 16 (1) Poslanecká sněmovna má 200 poslanců,
kteří jsou voleni na dobu čtyř let. (2) Senát má 81 senátorů, kteří jsou
voleni na dobu šesti let. Každé dva roky se volí třetina senátorů.
Článek 17 (1) Volby do obou komor se
konají ve lhůtě počínající třicátým dnem před uplynutím volebního
období a končící dnem jeho uplynutí. (2) Byla-li Poslanecká
sněmovna rozpuštěna, konají se volby do šedesáti dnů po jejím
rozpuštění.
Článek 18 (1) Volby do Poslanecké
sněmovny se konají tajným hlasováním na základě všeobecného,
rovného a přímého volebního práva, podle zásady poměrného
zastoupení. (2) Volby do Senátu se konají tajným hlasováním na
základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva, podle
zásady většinového systému. (3) Právo volit má každý občan
České republiky, který dosáhl věku 18 let.
Článek 19 (1) Do Poslanecké sněmovny
může být zvolen každý občan České republiky, který má právo volit
a dosáhl věku 21 let. (2) Do Senátu může být zvolen každý občan
České republiky, který má právo volit a dosáhl věku 40 let. (3)
Mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením.
Článek 20 Další podmínky výkonu
volebního práva, organizaci voleb a rozsah soudního přezkumu
stanoví zákon.
Článek 21 Nikdo nemůže být současně
členem obou komor Parlamentu.
Článek 22 (1) S funkcí
poslance nebo senátora je neslučitelný výkon úřadu prezidenta
republiky, funkce soudce a další funkce, které stanoví
zákon. (2) Dnem, kdy se poslanec nebo senátor ujal úřadu
prezidenta republiky, nebo dnem, kdy se ujal funkce soudce nebo
jiné funkce neslučitelné s funkcí poslance nebo senátora, zaniká
jeho mandát poslance nebo senátora.
Článek 23 (1) Poslanec složí slib
na první schůzi Poslanecké sněmovny, které se zúčastní. (2)
Senátor složí slib na první schůzi Senátu, které se
zúčastní. (3) Slib poslance a senátora zní:
"Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její
Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že svůj mandát budu
vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a
svědomí.".
Článek 24 Poslanec nebo senátor se může
svého mandátu vzdát prohlášením učiněným osobně na schůzi komory,
jejímž je členem. Brání-li mu v tom závažné okolnosti, učiní tak
způsobem stanoveným zákonem.
Článek 25 Mandát poslance nebo senátora
zaniká a) odepřením slibu nebo složením slibu s výhradou, b)
uplynutím volebního období, c) vzdáním se mandátu, d)
ztrátou volitelnosti, e) u poslanců rozpuštěním Poslanecké
sněmovny, f) vznikem >neslučitelnosti
funkcí podle čl. 22.
Článek 26 Poslanci a senátoři
vykonávají svůj mandát osobně v souladu se svým slibem a nejsou
přitom vázáni žádnými příkazy.
Článek 27 (1) Poslance ani senátora
nelze postihnout pro hlasování v Poslanecké sněmovně nebo Senátu
nebo jejich orgánech. (2) Za projevy učiněné v Poslanecké
sněmovně nebo Senátu nebo v jejich orgánech nelze poslance nebo
senátora trestně stíhat. Poslanec nebo senátor podléhá jen
disciplinární pravomoci komory jejímž je členem. (3) Za
přestupky poslanec nebo senátor podléhá jen disciplinární
pravomoci komory, jejímž je členem, pokud zákon nestanoví
jinak. (4) Poslance ani senátora nelze trestně stíhat bez
souhlasu komory, jejímž je členem. Odepře-li komora souhlas, je
trestní stíhání navždy vyloučeno. (5) Poslance nebo senátora
lze zadržet, jen byl-li dopaden při páchání trestného činu nebo
bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned
oznámit předsedovi komory, jejímž je zadržený členem; nedá-li
předseda komory do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání
zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své
první následující schůzi komora rozhodne o přípustnosti stíhání s
konečnou platností.
Článek 28 Poslanec i senátor má právo
odepřít svědectví o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti
s výkonem svého mandátu, a to i poté, kdy přestal být poslancem
nebo senátorem.
Článek 29 (1) Poslanecká sněmovna volí
a odvolává předsedu a místopředsedy Poslanecké sněmovny. (2)
Senát volí a odvolává předsedu a místopředsedy Senátu.
Článek 30 (1) Pro vyšetření věci
veřejného zájmu může Poslanecká sněmovna zřídit vyšetřovací
komisi, navrhne-li to nejméně pětina poslanců. (2) Řízení před
komisí upraví zákon.
Článek 31 (1) Komory zřizují jako své
orgány výbory a
komise. (2) Činnost výborů a komisí upraví zákon.
Článek 32 Poslanec nebo senátor, který
je členem vlády, nemůže být předsedou či místopředsedou Poslanecké
sněmovny nebo Senátu ani členem parlamentních výborů, vyšetřovací
komise nebo komisí.
Článek 33 (1) Dojde-li k rozpuštění
Poslanecké sněmovny, přísluší Senátu přijímat zákonná opatření ve
věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly by jinak přijetí
zákona. (2) Senátu však nepřísluší příjímat zákonné opatření ve
věcech Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu,
volebního zákona a mezinárodních smluv podle čl. 10. (3)
Zákonné opatření může Senátu navrhnout jen vláda. (4) Zákonné
opatření Senátu podepisuje předseda Senátu, prezident republiky a
předseda vlády; vyhlašuje se stejně jako zákony. (5) Zákonné
opatření Senátu musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou na její
první schůzi. Neschválí-li je Poslanecká sněmovna, pozbývá další
platnosti.
Článek 34 (1) Zasedání komor jsou
stálá. Zasedání Poslanecké sněmovny svolává prezident republiky
tak, aby bylo zahájeno nejpozději třicátý den po dni voleb;
neučiní-li tak, sejde se Poslanecká sněmovna třicátý den po dni
voleb. (2) Zasedání komory může být usnesením přerušeno.
Celková doba, po kterou může být zasedání přerušeno, nesmí
překročit sto dvacet dnů v roce. (3) V době přerušení zasedání
může předseda Poslanecké sněmovny nebo Senátu svolat komoru ke
schůzi před stanoveným termínem. Učiní tak vždy, požádá-li jej o
to prezident republiky, vláda nebo nejméně pětina členů
komory. (4) Zasedání Poslanecké sněmovny končí uplynutím jejího
volebního období nebo jejím rozpuštěním.
Článek 35 (1) Poslaneckou sněmovnu může
rozpustit prezident republiky, jestliže a) Poslanecká sněmovna
nevyslovila důvěru nově jmenované vládě, jejíž předseda byl
prezidentem republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké
sněmovny, b) Poslanecká sněmovna se neusnese do tří měsíců o
vládním návrhu zákona, s jehož projednáním spojila vláda otázku
důvěry, c) zasedání Poslanecké sněmovny bylo přerušeno po dobu
delší, než je přípustné, d) Poslanecká sněmovna nebyla po dobu
delší tří měsíců způsobilá se usnášet, ačkoliv nebylo její
zasedání přerušeno a ačkoliv byla v té době opakovaně svolána ke
schůzi. (2) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit tři měsíce
před skončením jejího volebního období.
Článek 36 Schůze komor jsou veřejné.
Veřejnost může být vyloučena jen za podmínek stanovených zákonem.
Článek 37 (1) Společnou schůzi komor
svolává předseda Poslanecké sněmovny. (2) Pro jednání společné
schůze komor platí jednací řád
Poslanecké sněmovny.
Článek 38 (1) Člen vlády má právo
účastnit se schůzí obou komor, jejich výborů a komisí. Udělí se mu
slovo, kdykoliv o to požádá. (2) Člen vlády je povinen osobně
se dostavit do schůze Poslanecké sněmovny na základě jejího
usnesení. To platí i o schůzi výboru, komise nebo vyšetřovací
komise, kde však se člen vlády může dát zastupovat svým náměstkem
nebo jiným členem vlády, není-li výslovně požadována jeho osobní
účast.
Článek 39 (1) Komory jsou způsobilé se
usnášet za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů. (2) K
přijetí usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných poslanců nebo senátorů, nestanoví-li Ústava
jinak. (3) K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k
přijetí usnesení o souhlasu s pobytem cizích vojsk na území České
republiky je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a
nadpoloviční většiny všech senátorů. (4) K přijetí ústavního
zákona a ke schválení mezinárodní smlouvy podle čl. 10 je třeba
souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny
přítomných senátorů.
Článek 40 K přijetí volebního zákona a
zákona o zásadách jednání a styku obou komor mezi sebou jakož i
navenek a zákona o jednacím řádu Senátu je třeba, aby byl schválen
Poslaneckou sněmovnou a Senátem.
Článek 41 (1) Návrhy zákonů se podávají
Poslanecké sněmovně. (2) Návrh zákona může podat poslanec,
skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího
územního samosprávného celku.
Článek 42 (1) Návrh zákona o státním
rozpočtu a návrh státního závěrečného účtu podává vláda. (2)
Tyto návrhy projednává na veřejné schůzi a usnáší se o nich jen
Poslanecká sněmovna.
Článek 43 (1) Parlament může rozhodnout
o vyhlášení válečného stavu, je-li Česká republika napadena nebo
je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně
proti napadení. (2) Vyslat ozbrojené síly mimo území České
republiky lze jen se souhlasem obou komor.
Článek 44 (1) Vláda má právo vyjádřit
se ke všem návrhům zákonů. (2) Nevyjádří-li se vláda do třiceti
dnů od doby, kdy jí byl návrh zákona doručen, platí, že se
vyjádřila kladně. (3) Vláda je oprávněna žádat, aby Poslanecká
sněmovna skončila projednávání vládního návrhu zákona do tří
měsíců od jeho předložení, pokud s tím vláda spojí žádost o
vyslovení důvěry.
Článek 45 Návrh zákona, se kterým
Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas, postoupí Poslanecká
sněmovna Senátu bez zbytečného odkladu.
Článek 46 (1) Senát projedná návrh
zákona a usnese se k němu do třiceti dnů od jeho
postoupení. (2) Senát svým usnesením návrh zákona schválí nebo
zamítne nebo vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy
anebo vyjádří vůli nezabývat se jím. (3) Jestliže se Senát
nevyjádří ve lhůtě podle odstavce 1, platí, že je návrh zákona
přijat.
Článek 47 (1) Jestliže Senát návrh
zákona zamítne, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna znovu. Návrh
zákona je přijat, jestliže je schválen nadpoloviční většinou všech
poslanců. (2) Jestliže Senát návrh zákona vrátí Poslanecké
sněmovně s pozměňovacími návrhy, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna
ve znění schváleném Senátem. Jejím usnesením je návrh zákona
přijat. (3) Jestliže Poslanecká sněmovna neschválí návrh zákona
ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve
znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Návrh zákona je přijat,
jestliže je schválen nadpoloviční většinou všech poslanců. (4)
Pozměňovací návrhy nejsou při projednávání zamítnutého nebo
vráceného návrhu zákona v Poslanecké sněmovně přípustné.
Článek 48 Jestliže Senát vyjádří vůli
nezabývat se návrhem zákona, je tímto usnesením návrh zákona
přijat.
Článek 49 (1) Mezinárodní smlouvy,
vyžadující souhlas Parlamentu, schvaluje Parlament obdobně jako
návrhy zákonů. (2) Souhlas Parlamentu vyžadují smlouvy o
lidských právech a základních svobodách, politické smlouvy a
hospodářské smlouvy všeobecné povahy, jakož i smlouvy, k jejichž
provedení je třeba zákona.
Článek 50 (1) Prezident republiky má
právo vrátit přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, s
odůvodněním do patnácti dnů ode dne, kdy mu byl postoupen. (2)
O vráceném zákonu hlasuje Poslanecká sněmovna znovu. Pozměňovací
návrhy nejsou přípustné. Jestliže Poslanecká sněmovna setrvá na
vráceném zákonu nadpoloviční většinou všech poslanců, zákon se
vyhlásí. Jinak platí, že zákon nebyl přijat.
Článek 51 Přijaté zákony podepisuje
předseda Poslanecké sněmovny, prezident republiky a předseda
vlády.
Článek 52 K platnosti zákona je třeba,
aby byl vyhlášen. Způsob vyhlášení stanoví zákon. Totéž platí o
mezinárodních smlouvách schválených Parlamentem.
Článek 53 (1) Každý poslanec má právo
interpelovat vládu nebo její členy ve věcech jejich
působnosti. (2) Interpelovaní členové vlády odpovědí na
interpelaci do třiceti dnů ode dne jejího podání.
Hlava třetí
Moc výkonná
Prezident republiky
Článek 54 (1) Prezident republiky je
hlavou státu. (2) Prezidenta republiky volí Parlament na
společné schůzi obou komor. (3) Prezident republiky není z
výkonu své funkce odpovědný.
Článek 55 Prezident republiky se ujímá
úřadu složením slibu. Volební období prezidenta republiky trvá pět
let a začíná dnem složení slibu.
Článek 56 Volba se koná v posledních
třiceti dnech volebního období úřadujícího prezidenta republiky.
Uvolní-li se úřad prezidenta republiky, koná se volba do třiceti
dnů.
Článek 57 (1) Prezidentem republiky
může být zvolen občan, který je volitelný do Senátu. (2) Nikdo
nemůže být zvolen více než dvakrát za sebou.
Článek 58 (1) Navrhovat kandidáta je
oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů. (2)
Prezidentem republiky je zvolen kandidát, který získal
nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců i nadpoloviční většinu
hlasů všech senátorů. (3) Nezíská-li žádný z kandidátů
nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců a všech senátorů, koná
se do čtrnácti dnů druhé kolo volby. (4) Do druhého kola
postupuje kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Poslanecké
sněmovně, a kandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v
Senátu. (5) Je-li více kandidátů, kteří získali stejný nejvyšší
počet hlasů v Poslanecké sněmovně, nebo více kandidátů, kteří
získali stejný nejvyšší počet hlasů v Senátu, sečtou se hlasy
odevzdané pro ně v obou komorách. Do druhého kola postupuje
kandidát, který takto získal nejvyšší počet hlasů. (6) Zvolen
je kandidát, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných
poslanců i nadpoloviční většinu hlasů přítomných senátorů. (7)
Nebyl-li prezident republiky zvolen ani ve druhém kole, koná se do
čtrnácti dnů třetí kolo volby, v němž je zvolen ten z kandidátů
druhého kola, který získal nadpoloviční většinu hlasů přítomných
poslanců a senátorů. (8) Nebyl-li prezident republiky zvolen
ani ve třetím kole, konají se nové volby.
Článek 59 (1) Prezident republiky složí
slib do rukou předsedy Poslanecké sněmovny na společné schůzi obou
komor. (2) Slib prezidenta republiky zní: "Slibuji věrnost
České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony.
Slibuji na svou čest, že svůj úřad budu zastávat v zájmu všeho
lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.".
Článek 60 Odmítne-li prezident
republiky složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí se na
něho, jako by nebyl zvolen.
Článek 61 Prezident republiky se může
vzdát svého úřadu do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.
Článek 62 Prezident republiky a)
jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich
demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi, b) svolává
zasedání Poslanecké sněmovny, c) rozpouští Poslaneckou
sněmovnu, d) pověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou
odvolal, vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové
vlády, e) jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a
místopředsedy, f) jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy
Nejvyššího soudu, g) odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem,
nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno,
aby se v něm nepokračovalo, a zahlazuje odsouzení, h) má právo
vrátit Parlamentu přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, i)
podepisuje zákony, j) jmenuje prezidenta a viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu, k) jmenuje členy Bankovní rady
České národní banky.
Článek 63 (1) Prezident republiky
dále a) zastupuje stát navenek, b) sjednává a ratifikuje
mezinárodní smlouvy; sjednávání mezinárodních smluv může přenést
na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy, c) je
vrchním velitelem ozbrojených sil, d) přijímá vedoucí
zastupitelských misí, e) pověřuje a odvolává vedoucí
zastupitelských misí, f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny
a do Senátu, g) jmenuje a povyšuje generály, h) propůjčuje a
uděluje státní vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán, i)
jmenuje soudce, j) má právo udělovat amnestii. (2)
Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které
nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak
zákon. (3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle
odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy
vlády nebo jím pověřeného člena vlády. (4) Za rozhodnutí
prezidenta republiky, které vyžaduje spolupodpis předsedy vlády
nebo jím pověřeného člena vlády, odpovídá vláda.
Článek 64 (1) Prezident republiky má
právo účastnit se schůzí obou komor Parlamentu, jejich výborů a
komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to požádá. (2) Prezident
republiky má právo účastnit se schůzí vlády, vyžádat si od vlády a
jejích členů zprávy a projednávat s vládou nebo s jejími členy
otázky, které patří do jejich působnosti.
Článek 65 (1) Prezidenta republiky
nelze zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný
správní delikt. (2) Prezident republiky může být stíhán pro
velezradu, a to před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu.
Trestem může být ztráta prezidentského úřadu a způsobilosti jej
znovu nabýt. (3) Trestní stíhání pro trestné činy spáchané po
dobu výkonu funkce prezidenta republiky je navždy vyloučeno.
Článek 66 Uvolní-li se úřad prezidenta
republiky a nový prezident republiky ještě není zvolen nebo
nesložil slib, rovněž nemůže-li prezident republiky svůj úřad ze
závažných důvodů vykonávat a usnese-li se na tom Poslanecká
sněmovna a Senát, přísluší výkon funkcí podle čl. 63 odst. 1 písm.
a), b), c), d), e), h), i) j), čl. 63 odst. 2 předsedovi vlády.
Předsedovi Poslanecké sněmovny přísluší v době, kdy předseda vlády
vykonává vymezené funkce prezidenta republiky výkon funkcí
prezidenta republiky podle čl. 62 písm. a), b), c), d), e), k);
uvolní-li se úřad prezidenta republiky v době, kdy je Poslanecká
sněmovna rozpuštěna, přísluší výkon těchto funkcí předsedovi
Senátu.
Vláda
Článek 67 (1) Vláda je vrcholným
orgánem výkonné moci. (2) Vláda se skládá z předsedy vlády,
místopředsedů vlády a ministrů.
Článek 68 (1) Vláda je odpovědna
Poslanecké sněmovně. (2) Předsedu vlády jmenuje prezident
republiky a na jeho návrh jmenuje ostatní členy vlády a pověřuje
je řízením ministerstev nebo jiných úřadů. (3) Vláda předstoupí
do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a
požádá ji o vyslovení důvěry. (4) Pokud nově jmenovaná vláda
nezíská v Poslanecké sněmovně důvěru, postupuje se podle odstavce
2 a 3. Jestliže ani takto jmenovaná vláda nezíská důvěru
Poslanecké sněmovny, jmenuje prezident republiky předsedu vlády na
návrh předsedy Poslanecké sněmovny. (5) V ostatních případech
prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády
ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných
úřadů.
Článek 69 (1) Člen vlády skládá slib do
rukou prezidenta republiky. (2) Slib člena vlády zní: "Slibuji
věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a
zákony a uvádět je v život. Slibuji na svou čest, že budu zastávat
svůj úřad svědomitě a nezneužiji svého postavení.".
Článek 70 Člen vlády nesmí vykonávat
činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti
stanoví zákon.
Článek 71 Vláda může předložit
Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení důvěry.
Článek 72 (1) Poslanecká sněmovna může
vyslovit vládě nedůvěru. (2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě
projedná Poslanecká sněmovna, jen je-li podán písemně nejméně
padesáti poslanci. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny všech poslanců.
Článek 73 (1) Předseda vlády podává
demisi do rukou prezidenta republiky. Ostatní členové vlády
podávají demisi do rukou prezidenta republiky prostřednictvím
předsedy vlády. (2) Vláda podá demisi, jestliže Poslanecká
sněmovna zamítla její žádost o vyslovení důvěry nebo jestliže jí
vyslovila nedůvěru. Vláda podá demisi vždy po ustavující schůzi
nově zvolené Poslanecké sněmovny. (3) Podá-li vláda demisi
podle odstavce 2, prezident republiky demisi přijme.
Článek 74 Prezident republiky odvolá
člena vlády, jestliže to navrhne předseda vlády.
Článek 75 Prezident republiky odvolá
vládu, která nepodala demisi, ačkoliv ji byla povinna podat.
Článek 76 (1) Vláda rozhoduje ve
sboru. (2) K přijetí usnesení vlády je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech jejích členů.
Článek 77 (1) Předseda vlády organizuje
činnost vlády, řídí její schůze, vystupuje jejím jménem a vykonává
další činnosti, které jsou mu svěřeny Ústavou nebo jinými
zákony. (2) Předsedu vlády zastupuje místopředseda vlády nebo
jiný pověřený člen vlády.
Článek 78 K provedení zákona a v jeho
mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje
předseda vlády a příslušný člen vlády.
Článek 79 (1) Ministerstva a jiné
správní úřady lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze
zákonem. (2) Právní poměry státních zaměstnanců v
ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon. (3)
Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou
na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k
tomu zákonem zmocněny.
Článek 80 (1) Státní zastupitelství
zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení; vykonává i další
úkoly, stanoví-li tak zákon. (2) Postavení a působnost státního
zastupitelství stanoví zákon.
Hlava čtvrtá
Moc soudní
Článek 81 Soudní moc vykonávají jménem
republiky nezávislé soudy.
Článek 82 (1) Soudci jsou při výkonu
své funkce nezávislí. Jejich nestrannost nesmí nikdo
ohrožovat. (2) Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo
přeložit k jinému soudu; výjimky vyplývající zejména z kárné
odpovědnosti stanoví zákon. (3) Funkce soudce není slučitelná s
funkcí prezidenta republiky, člena Parlamentu ani s jakoukoli
funkcí ve veřejné správě; zákon stanoví, se kterými dalšími
činnostmi je výkon soudcovské funkce neslučitelný.
Ústavní soud
Článek 83 Ústavní soud je soudním
orgánem ochrany ústavnosti.
Článek 84 (1) Ústavní soud se skládá z
15 soudců, kteří jsou jmenování na dobu deseti let. (2) Soudce
Ústavního soudu jmenuje prezident republiky se souhlasem
Senátu. (3) Soudcem Ústavního soudu může být jmenován bezúhonný
občan, který je volitelný do Senátu, má vysokoškolské právnické
vzdělání a byl nejméně deset let činný v právnickém povolání.
Článek 85 (1) Složením slibu do rukou
prezidenta republiky se soudce Ústavního soudu ujímá své
funkce. (2) Slib soudce Ústavního soudu zní: "Slibuji na svou
čest a svědomí, že budu chránit neporušitelnost přirozených práv
člověka a práv občana, řídit se ústavními zákony a rozhodovat
podle svého nejlepšího přesvědčení nezávisle a nestranně.". (3)
Odmítne-li soudce složit slib nebo složí-li slib s výhradou, hledí
se na něho, jako by nebyl jmenován.
Článek 86 (1) Soudce Ústavního soudu
nelze trestně stíhat bez souhlasu Senátu. Odepře-li Senát souhlas,
je trestní stíhání navždy vyloučeno. (2) Soudce Ústavního soudu
lze zadržet jen, byl-li dopaden při spáchání trestného činu, anebo
bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned
oznámit předsedovi Senátu. Nedá-li předseda Senátu do 24 hodin od
zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán
povinen ho propustit. Na své první následující schůzi Senát
rozhodne o přípustnosti trestního stíhání s konečnou
platností. (3) Soudce Ústavního soudu má právo odepřít
svědectví o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s
výkonem své funkce, a to i poté, kdy přestal být soudcem Ústavního
soudu.
Článek 87 (1) Ústavní soud
rozhoduje a) o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých
ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem nebo mezinárodní
smlouvou podle čl. 10, b) o zrušení jiných právních předpisů
nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním
zákonem, zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10, c) o
ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému
zásahu státu, d) o ústavní stížnosti proti pravomocnému
rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně
zaručených základních práv a svobod, e) o opravném prostředku
proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo
senátora, f) v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o
neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl.
25, g) o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiku podle
čl. 65 odst. 2, h) o návrhu prezidenta republiky na zrušení
usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66, i) o
opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu,
které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést
jinak, j) o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany
nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve
shodě s ústavními nebo jinými zákony, k) spory o rozsah
kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy,
nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu. (2) Zákon může
stanovit, že namísto Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší správní
soud a) o zrušení právních předpisů nebo jejich jednotlivých
ustanovení, jsou- li v rozporu se zákonem, b) spory o rozsah
kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy,
nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu.
Článek 88 (1) Zákon stanoví, kdo a za
jakých podmínek je oprávněn podat návrh na zahájení řízení a další
pravidla o řízení před Ústavním soudem. (2) Soudci Ústavního
soudu jsou při svém rozhodování vázáni pouze ústavními zákony a
mezinárodními smlouvami podle čl. 10 a zákonem podle odstavce 1.
Článek 89 (1) Rozhodnutí Ústavního
soudu je vykonatelné, jakmile bylo vyhlášeno způsobem stanoveným
zákonem, pokud Ústavní soud o jeho vykonatelnosti nerozhodl
jinak. (2) Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou závazná
pro všechny orgány i osoby.
Soudy
Článek 90 Soudy jsou povolány především
k tomu, aby zákonem stanoveným způsobem poskytovaly ochranu
právům. Jen soud rozhoduje o vině a trestu za trestné činy.
Článek 91 (1) Soustavu soudů tvoří
Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud, vrchní, krajské a okresní
soudy. Zákon může stanovit jejich jiné označení. (2) Působnost
a organizaci soudů stanoví zákon.
Článek 92 Nejvyšší soud je vrcholným
soudním orgánem ve věcech patřících do pravomoci soudů s výjimkou
záležitostí, o nichž rozhoduje Ústavní soud nebo Nejvyšší správní
soud.
Článek 93 (1) Soudce je jmenován do
funkce prezidentem republiky bez časového omezení. Své funkce se
ujímá složením slibu. (2) Soudcem může být jmenován bezúhonný
občan, který má vysokoškolské právnické vzdělání. Další
předpoklady a postup stanoví zákon.
Článek 94 (1) Zákon stanoví případy,
kdy soudci rozhodují v senátu a jaké je jeho složení. V ostatních
případech rozhodují jako samosoudci. (2) Zákon může stanovit,
ve kterých věcech a jakým způsobem se na rozhodování soudů
podílejí vedle soudců i další občané.
Článek 95 (1) Soudce je při rozhodování
vázán zákonem; je oprávněn posoudit soulad jiného právního
předpisu se zákonem. (2) Dojde-li soud k závěru, že zákon,
jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním
zákonem, předloží věc Ústavnímu soudu.
Článek 96 (1) Všichni účastníci řízení
mají před soudem rovná práva. (2) Jednání před soudem je ústní
a veřejné; výjimky stanoví zákon. Rozsudek se vyhlašuje vždy
veřejně.
Hlava pátá
Nejvyšší kontrolní úřad
Článek 97 (1) Nejvyšší kontrolní úřad
je nezávislý orgán. Vykonává kontrolu hospodaření se státním
majetkem a plnění státního rozpočtu. (2) Prezidenta a
viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje prezident
republiky na návrh Poslanecké směnovny. (3) Postavení,
působnost, organizační strukturu a další podrobnosti stanoví
zákon.
Hlava šestá
Česká národní banka
Článek 98 (1) Česká národní banka je
ústřední bankou státu. Hlavním cílem její činnosti je péče o
stabilitu měny; do její činnosti lze zasahovat pouze na základě
zákona. (2) Postavení, působnost a další podrobnosti stanoví
zákon.
Hlava sedmá
Územní samospráva
Článek 99 Česká republika se člení na
obce, které jsou základními územními samosprávnými celky. Vyššími
územními samosprávnými celky jsou země nebo kraje.
Článek 100 (1) Územní samosprávné celky
jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na
samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. (2) Obec
je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. (3)
Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen
ústavním zákonem.
Článek 101 (1) Obec je samostatně
spravována zastupitelstvem. (2) Vyšší územní samosprávný celek
je samostatně spravován zastupitelstvem. (3) Územní samosprávné
celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní
majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. (4) Stát může
zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen
vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.
Článek 102 (1) Členové zastupitelstev
jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a
přímého volebního práva. (2) Funkční období zastupitelstva je
čtyřleté. Zákon stanoví za jakých podmínek se vyhlásí nové volby
zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období.
Článek 103 O názvu vyššího územního
samosprávného celku rozhoduje jeho zastupitelstvo.
Článek 104 (1) Působnost zastupitelstev
může být stanovena jen zákonem. (2) Zastupitelstvo obce
rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny
zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. (3)
Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně
závazné vyhlášky.
Článek 105 Výkon státní správy lze
svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon.
Hlava osmá
Přechodná a závěrečná ustanovení
Článek 106 (1) Dnem účinnosti této
Ústavy se Česká národní rada stává Poslaneckou sněmovnou, jejíž
volební období skončí dnem 6. června 1996. (2) Do doby zvolení
Senátu podle Ústavy vykonává funkce Senátu Prozatímní Senát.
Prozatímní Senát se ustaví způsobem, který stanoví ústavní zákon.
Do nabytí účinnosti tohoto zákona vykonává funkce Senátu
Poslanecká sněmovna. (3) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit,
dokud vykonává funkci Senátu podle odstavce 2. (4) Do přijetí
zákonů o jednacím řádu komor se postupuje v jednotlivých komorách
podle jednacího řádu České národní rady.
Článek 107 (1) Zákon o volbách do
Senátu stanoví, jakým způsobem se při prvních volbách do Senátu
určí třetina senátorů, jejichž volební období bude dvouleté, a
třetina senátorů, jejichž volební období bude čtyřleté. (2)
Zasedání Senátu svolá prezident republiky tak, aby bylo zahájeno
nejpozději třicátý den po dni voleb; neučiní-li tak, sejde se
Senát třicátý den po dni voleb.
Článek 108 Vláda České republiky
jmenovaná po volbách v roce 1992 a vykonávající svou funkci ke dni
účinnosti Ústavy se považuje za vládu jmenovanou podle této
Ústavy.
Článek 109 Do doby zřízení státního
zastupitelství vykonává jeho funkce prokuratura České republiky.
Článek 110 Do 31. prosince 1993 tvoří
soustavu soudů též vojenské soudy.
Článek 111 Soudci všech soudů České
republiky vykonávající funkci soudce ke dni nabytí účinnosti této
Ústavy se považují za soudce jmenované podle Ústavy České
republiky.
Článek 112 (1) Ústavní pořádek České
republiky tvoří tato Ústava, Listina základních
práv a svobod, ústavní zákony přijaté podle této Ústavy a
ústavní zákony Národního shromáždění Československé republiky,
Federálního shromáždění Československé socialistické republiky a
České národní rady upravující státní hranice České republiky a
ústavní zákony České národní rady přijaté po 6. červnu
1992. (2) Zrušují se dosavadní Ústava, ústavní zákon o
československé federaci, ústavní zákony, které je měnily a
doplňovaly, a ústavní zákon České národní rady č. 67/1990 Sb., o
státních symbolech České republiky. (3) Ostatní ústavní zákony
platné na území České republiky ke dni účinnosti této Ústavy mají
sílu zákona.
Článek 113 Tato Ústava nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Uhde v.r.
Klaus
v.r. | |